جمعه ۱۰ فروردین ۰۳

نحوه برش بتن

سوراخ کاری و برش بتن پاسارگاد

نحوه برش بتن

۱۵ بازديد

برش بتن به عملیاتی گفته می شود که بر اساس آن نیاز های مختلفی را در سازه های بتنی برطرف می کنند. در این مطلب تصمیم داریم شما را با نحوه برش بتن بیش تر آشنا کنیم. روش های مختلفی تحت عنوان نحوه برش بتن وجود دارد که بهتر است با آن ها و دستگاه هایی که برای نحوه برش بتن مورد استفاده قرار می گیرند، آشنا شوید.

برش بتن در واقع در جهت اضافه کردن سازه ای جدید به سازه بتنی و یا حذف بخشی از سازه بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. در روش های جدیدی که برای برش بتن استفاده می شود، باید نکاتی مانند عدم ایجاد آلودگی صوتی، عدم ضربه به فونداسیون، دقت در برش و.. مد نظر قرار داده شوند.

نحوه برش بتن
نکاتی در مورد نحوه برش بتن

در زمان برش بتن از چه روش هایی استفاده می شود؟

اسپلیتر، یکی از دستگاه هایی می باشد که برای برش بتن مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با قدرتی که دارد می تواند نیروی زیادی را از داخل به سنگ و بتن وارد کن و سخت ترین آن ها را از هم فرو پاشد.

نحوه برش بتن این دستگاه به صورتی است که ابتدا در دل سنگ و یا بتن از طریق پرفراتور یک چال در حدود ۵۰ سانتی متر ایجاد می شود. سپس گوه های جک اسپلیتر را داخل سنگ قرار داده و از آن فاصله می گیریم و به مدت چند ثانیه و با نیروی هیدرولیکی پر قدرت که از طریق پاور یک سیال تامین می گردد، بتن  سنگ را به دو نیم تقسیم می کند.

برش بتن با دستگاه کاتر

دستگاه کاتر یکی دیگر از روش هایی است که می توان به عنوان نحوه برش بتن، نام برد. این دستگاه به عنوان یکی از روش های متداول در جهت برش بتن مورد استفاده قرار می گیرد و با نام دستگاه کف بر نیز شناخته می شود. در این روش دستگاه های کاتر برقی و یا دیزلی که از دیسک های الماسه در سایز های مختلف بهره مند شده اند، می توانند شیار هایی را تا عمق ۴۰ سانتی متر به صورت خطوطی کاملا مستقیم در بتن ایجاد نمایند.

از دستگاه کاتر بیش تر برای برداشت قسمت های خراب کف خیابان ها و یا سالن ها استفاده می شود. هم چنین می توان با استفاده از این دستگاه راهگاه های عبور آب و تاسیسات در کف سالن ها را ایجاد نمود.

یکی از مزیت هایی که این نحوه برش بتن نسبت به سایر روش ها دارد، ایجاد سطحی صاف و مناسب در قسمت برش داده می باشد.

نحوه برش بتن
معرفی نحوه برش بتن

برش بتن با سیم الماسه

برش با سیم الماسه از دیگر روش هایی است که می توان به عنوان نحوه برش بتن شناسایی کرد. استفاده از دستگاه سیم برش و سیم الماسه به عنوان یکی از جدید ترین و پر استفاده ترین روش ها برای برش بتن به شمار می آید. همین طور می توان از این نحوه برش بتن، برای بتن هیا مسلح نیز استفاده نمود.

شما می توانید با کمک دستگاه سیم الماسه، سازه بتنی را در اشکال مختلف و با هر ابعادی که نیاز دارید، برش بدهید.

از قابلیت های این دستگاه و روش برش بتن می توانیم به توانایی انجام برش در هر نوع سطحی اعم از عمودی، افقی، شیب دار و یا حتی در ارتفاعات بلند، نام ببریم. این روش نسبت به سایر روش های از مزایای بیش تری برخوردار می باشد و محدودیتی در ابعاد برش بتن ایجاد نمی کند. هم چنین آلودگی صوتی کم تری داشته و دقت ابعادی بالایی نیز دارد. سرعت برش بالا و چشم گیر و همین طور پیوستگی برش از دیگر ویژگی ها و مزیت های دستگاه سیم الماسه می باشد.

برش بتن با روش کرگیری

کرگیری نوع و روشی دیگر از نحوه برش بتن می باشد. این روش با استفاده از دستگاه کرگیری انجام می پذیرد. دستگاه کرگیر و یا همان مغزه گیر بتن، می تواند استوانه هایی را مانند سوراخ در سازه بتنی با هر ابعاد و اندازه ای ایجاد نماید.

از دستگاه کرگیر و روش کرگیری بیش تر برای ایجاد عبور کابل های برق، لوله های آب و گاز، تاسیسات ساختمانی و… استفاده می گردد.

با استفاده از روش کرگیری نیز می توان جهت ایجاد سوراخ های دایره ای شکل را در بتن مسلح، پیش ساخته، آسفالت، آجر، بلوک سیمانی، مصالح ساختمانی و… استفاده نمود.

برش بتن و سنگ با کتراک (Katrock)

کتراک به ماده ای گفته می شود که قابلیت انبساط داشته و در جهت ایجاد ترک در دل سنگ و برش بتن مورد استفاده قرار می گیرد. البته لازم به ذکر است که این نحوه برش بتن، بیش تر زمانی به کار گرفته می شود که بسته به شرایطی نتوان از سایر روش های برش بتن استفاده نمود.

این پودر پس از مخلوط شدن با آب، به صورت دوغاب در درون چال های از پیش حفاری شده ریخته شده و پس از گذشت مدت زمانی مشخص، به دلیل پدیده هیدراتیزاسیون و آبگیری، دوغاب حاصل شده تا چند برابر خود افزایش حجم داشته و در اثر این افزایش حجم، یک تنش فشاری بالا به دیواره چال ها وارد کرده و در نهایت این تنش باعث شکسته شدن دیواره چال و خرد شدن بتن می شود.

نحوه برش بتن
درباره نحوه برش بتن
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.