دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

دستور العمل کرگیری بتن

سوراخ کاری و برش بتن پاسارگاد

دستور العمل کرگیری بتن

۱۹ بازديد

بتن به طور کلی یکی از مصالح پر استفاده در صنعت ساخت و ساز می باشد. در جهت افزایش مقاومت فشاری و کششی بتن از مواد و مصالح دیگری به نام آرماتور که با نام میلگرد نیز شناخته می شود، استفاده می گردد. برای نمونه برداری از بتن و یا ایجاد حفره و سوراخ برای عبور دادن سیستم فاضلاب، کابل کشی و…، نیاز می باشد تا شما با دستور العمل کرگیری بتن آشنا باشید. برش بتن پاسارگاد در این مطلب به شما در جهت آشنایی بیش تر با دستور العمل کرگیری بتن یاری خواهند داد.

نکاتی در دستور العمل کرگیری بتن
دستور العمل کرگیری بتن

آموزش دستور العمل کرگیری بتن

کرگیری بتن، یک روش رایج نیمه مخرب برای نمونه برداری و ایجاد حفره و سوراخ در جهت عبور دادن کابل کشی، عبور دادن داکت ها و… می باشد. انجام دستور العمل کرگیری بتن، به عنوان یک روش کاملا مرسوم در کل جهان شناخته شده است.

برای انجام دستور العمل کرگیری بتن، در ابتدا به دستگاه کرگیر و یا همان مغزه گیر نیاز می باشد. این دستگاه در ابعاد و اندازه های مختلف تولید شده است که بسته به نمونه و مغزه ای که می خواهیم از سازه بتنی بگیریم، باید سایز مناسبی ار آن را انتخاب کنیم.

پس از آن نیاز به مته و الماسه می باشد. توجه داشته باشید که مته دستگاه مغزه گیر باید متناسب با ابعاد و اندازه حفره ای که می خواهیم در سازه ایجاد کنیم باشد. در غیر این صورت خسارات جبران ناپذیری به سازه بتنی وارد خواهد شد.

دستور العمل کرگیری بتن
آموزش دستور العمل کرگیری بتن

از دیگر نکاتی که در دستور العمل کرگیری بتن آورده شده است، بررسی نقاط دقیق و مناسب برای انجام تست کرگیری بتن و محاسبه تعداد و ابعاد مغزه ها با در نظر گرفتن سازه، توسط مهندس مسئول پروژه و یا تیم کرگیری می باشد.

پس از مشخص شدن مشخصات مورد نیاز در جهت انجام تست کرگیری بتن، باید دستگاه بتن بر اساس دستور العمل کرگیری بتن و با کمک تیم کرگیری به محل انجام پروژه منتقل شود.

پس از این که تنظیمات ابتدایی دستگاه مغزه گیر بر اساس دستور العمل کرگیری بتن انجام شد، دستگاه در محل نمونه برداری مستقر می شود و اپراتور  عمل مغزه گیری را آغاز می کند.

بر اساس استاندارد های آورده شده در دستور العمل کرگیری بتن، باید نمونه ها پیش از آزمایش در آب با دمای ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری شوند. پس از این که نمونه های مغزه گیری شده به سن استاندارد رسیدند، آن ها را در دستگاه قرار می دهند تا آزمایشات لازم انجام پذیرد.

استاندارد های لازم الاجرا در دستور العمل کرگیری بتن

توجه داشته باشید که برای عمل مغزه گیری، نکاتی تحت عنوان استاندارد های لازم الاجرا در دستور العمل کرگیری بتن آورده شده است که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت:

تست مغزه گیری با همان کرگیری بتن باید بر روی بتنی انجام شود که ۲۸ روز از اجرای آن گذشته باشد.

نمونه های مغزه گیری شده باید در مدت ۷ روز پس از حفاری مورد تست کرگیری بتن قرار بگیرند.

یکی از استاندارد های آورده شده در دستور العمل کرگیری بتن، نسبت ارتفاع به قطر نمونه های مغزه گیری شده است که باید حداکثر ۲ باشد. به طور مثال اگر مجبور به گرفتن مغزه هایی با قطر ۱۰ سانتی متر می باشید، باید ارتفاع آن حداکثر ۲۰ سانتی متر باشد.

دستگاه کرگیری باید به گونه ای تنظیم شود که بتواند این استاندارد را رعایت کند. در صورتی که نسبت بالا تری از ارتفاع نسبت به قطر در زمان مغزه گیری در نظر گرفته شود، باعث کاهش مقاومت از میزان واقعی آن خواهد شد.

پیش از این که نمونه های مغزه گیری شده در دستگاه مقاومت فشاری قرار دهید، باید قسمت انتهایی آن ها را کلاهک گذاری کنید.

بر اساس دستور العمل کرگیری بتن، کلاهک گذاری به مرحله ای گفته می شود که در آن برای پوشاندن قسمت های ناهموار موجود بر روی سر انتهایی استوانه های مغزه گیری شده، موادی را بر روی مغزه ها قرار می دهند و به کمک یک سطح صاف، کمی بر آن فشار وارد می کنند.

کلاهکی که بر روی نمونه های گرفته شده از سازه بتنی ایجاد می شود، باشد کاملا نازک و ترجیحا بین ۵.۱ تا ۳ میلی متر باشد.

طبق دستور العمل کرگیری بتن، باید برای کلاهک گذاری از گچ و یا گوگرد استفاده نمود. هم چنین طبق استاندارد های دیگر، در این مرحله استفاده از مواد دیگر ممنوع می باشد. چرا که نتایج حاصل از کلاهک گذاری با مواد دیگر، منجر به ارائه غیر قابل اطمینان خواهد شد.

دستور العمل کرگیری بتن
استاندارد های لازم الاجرا در دستور العمل کرگیری بتن

دستگاه کرگیری بتن باید پس از انتقال به محل پروژه، باید به قسمت و بخشی که مغزه گیری در آن رخ خواهد داد، به صورت محکم بسته شود. هم چنین تا حدالمقدور باید از حرکت نسبی آن جلوگیری گردد.

توجه داشته باشید که هر گونه حرکت در دستگاه مغزه گیر، می تواند منجر به ترک، شکست و یا انحراف در مغزه ها شود. همین امر می تواند از دقت نمونه های نهایی کمک کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.