دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

کاشت میلگرد و بولت های مکانیکی و شیمیایی

سوراخ کاری و برش بتن پاسارگاد

کاشت میلگرد و بولت های مکانیکی و شیمیایی

۱۳ بازديد

کاشت میلگرد و بولت های مکانیکی و شیمیایی زمانی صورت می گیرد که بخواهیم مشخصات سازه را تغییر دهیم. از دیگر کاربرد های کاشت میلگرد و بولت های مکانیکی و شیمیایی می توان به نقص در اجرا، بهره برداری، تغییرات در نقشه اجرایی، راحتی اجرا، تقویت و مقاوم سازی سازه های بتنی و هم چنین متصل نمودن بتن جدید به قدیم نام برد.

شما می توانید با استفاده از این روش به راحتی سازه های فولادی را به سازه های بتنی متصل کنید. در واقع اتصال و چسب کاشت استفاده شده بین دو المان، باید جوابگوی نیرو های وارده به دو المان را از هر جهت تامین کند.

به طور کلی روش کاشت میلگرد و بولت های مکانیکی و شیمیایی، یکی از پر استفاده ترین، کاربردی ترین و اقتصادی ترین روش ها در جهت تقویت سازه می باشد. شما می توانید با کمک این روش، به راحتی نواقص جزیی را اصلاح کنید و تغییراتی را در نقشه های اجرایی اعمال نمایید. همین طور می توانید از این روش برای مقاوم سازی ساختمان ها استفاده نمایید.

کاشت میلگرد و بولت های مکانیکی و شیمیاییمعرفی کاشت میلگرد و بولت های مکانیکی و شیمیایی و کاربرد های آن

امر تغییرات در مشخصات سازه ای، ساخت، کربری و محاسباتی در مشخصات سازه ها و همین طور اشتباهات اجرایی، می تواند زمینه یاز ایجاد تغییراتی مانند کاشت آرماتور برای اجرای ستون، دیوار های برشی، اتصال بتن قدیم به جدید و کاشت بولت برای نصب بیس پلیت ها در محل های متفاوت و مختلفی از سازه باشد.

درباره چسب کاشت میلگرد و بولت های مکانیکی و شیمیایی

چسب هایی که در جهت کاشت بولت و آرماتور مورد استفاده قرار می گیرند، از نظر بسته بندی دارای دو مدل مختلف می باشند. این بسته بندی ها به دو شکل گان و حجمی و کیلو گرمی در دسترس مصرف کنندگان است.

کاشت بولت و آرماتور در بتن، از مراحل مختلفی تشکیل شده است. عملیات کاشت بولت و بولت در بتن مسلح به ترتیب شامل سوراخ کاری بتن به وسیله دستگاه کرگیری یا گرد بر بتن انجام می شود. مقدار عمق و قطر مناسب و لازم هر حفره، بسته به نیاز شما دارد.

سپس شستشو و تمیز کاری داخل سوراخ به وسیله دستگاه دمنده و مکنده انجام می شود تا بستر برای تزریق چسب آماده شود. حال زمان تزریق و اعمال چسب به وسیله گان و یا به صورت شره ای و نصب بولت می باشد.

عمدتا بولت هایی که به این روش کاشته می شوند، با در نظر گرفتن نوع چسب، پس از گذشت ۴۸ ساعت از زمان اجرا، قابلیت بهره برداری را دارا می باشند.

کاشت میلگرد و بولت های مکانیکی و شیمیاییچسب مناسب برای کاشت میلگرد و بولت های مکانیکی و شیمیایی

در زمان کاشت میلگرد و بولت های مکانیکی و شیمیایی به این نکات توجه کنید:

عملیات کاشت بولت اجرایی از طریق آزمایش کشش بولت کاشت شده، این امکان را به شما می دهد تا در صورت نیاز، کنترل کیفی آن را انجام دهید.

توجه کنید که قلوه شدن بولت و یا خارج شدنس آن در زمان تست عملیات کاشت بولت، خبر از مشکلات اجرایی و یا محاسباتی در این عملیات می دهند.

باید با دانش کافی طراحی و اجرای کاشت آرماتور در بتن، این کار را انجام دهید. هم چنین انتخاب نوع چسب کاشت میلگرد و بولت برای متصل نمودن آن به بتن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در نظر داشته باشید که کاشت آرماتور و بولت باید به صورتی انجام شود که مقاومت کششی بیش تری نسبت به مقاومت کششی آرماتور داشته باشد.

انتخاب نوع چسب و چسب مناسب در جهت کاشت میلگرد و بولت های مکانیکی و شیمیایی بسیار حائز اهمیت است.

درباره کاشت مکانیکی

در روش کاشت مکانیکی، از مهار مکانیکی کمک گرفته می شود. مهار ها و اتصالات به کار رگفته شده در این روش، شکل و شمایل خاصی دارند و مانند پیچس در داخل سازه جای می گیرند.

مهار مکانیکی مورد استفاده در روش کاشت بولت مکانیکی، رول بولت نام دارد. رول بولت هایی که در این روش مورد اسفاده قرار می گیرند، از نظر جنس و مدل انواع مختلفی را شامل می شوند.

انواع رول بولت برای کاشت مکانیکی

همان طور که پیش تر گفتیم، رول بولت ها از نظر جنس و ظاهر مدل های مختلفی دارند که در ادامه از ان ها نام خواهیم برد:

رول بولت هیلتی

رول بولت طرح HAS

رول بولت HSL و HST3

رول بولت های نام برده شده شناخته شده ترین و به نام ترین رول بولت ها برای کاشت بولت مکانیکی می باشند. شما می توانید در این زمینه با مشاورین برش بتن پاسارگاد مشورت نمایید.

رول بولت چیست؟

از مهم ترین وسایل در کاشت بولت مکانیکی، رول بولت ها می باشند. رول بولت در واقع وسیله ای فلزی است که عمدتا در آلیاژ آهن ساخته می شود. سطح رول بولت با روکش های مختلف مانند روی، گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم پوشیده شده است.

این ابزار یک پیچ Screw دارد و سر آن مخروطی شکل می باشد. همین طور یک عدد غلاف ایتوانه ای شکل چاک دار دارد. لازم به ذکر است که در انتهای رول بولت نیز یک عدد مهره و یک عدد واشر وجود دارد.

کاشت میلگرد و بولت های مکانیکی و شیمیایی
معرفی رول بولت و کاربرد آن در کاشت میلگرد و بولت های مکانیکی و شیمیایی

در روش کاشت بولت مکانیکی، دیگر نیازی به ایجاد سوراخ با عمق زیاد خواهید داشت. چرا که رول بولت می تواند با ایجاد نیروی اصطکاکی یا انبساطی درون مصالح پایه مانند آجر، سنگ و بتن، اتصال صفحه پلیت با سطح مصالح را ایجاد نماید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.