یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

دستگاه کرگیری بتن

سوراخ کاری و برش بتن پاسارگاد

دستگاه کرگیری بتن

۱۷ بازديد

یکی از روش های برش بتن، استفاده از دستگاه کرگیری بتن می باشد. این دستگاه قدرتمند برای برش و مغزه گیری در مصالح از جنس های مختلف مانند بتن، اسفالت، سنگ، آجر، کاشی و… بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه کرگیری بتن، اندازه های مختلفی دارد که در ابعاد کوچک تر می توان به راحتی آن را حمل نمود و در ابعاد بزرگ تر برای جا به جایی آن ها نیاز به ماشین آلات مخصوص راهسازی خواهیم داشت.

دستگاه کرگیری بتن که با نام دستگاه مغزه گیر نیز شناخته می شود، توسط اعمال نیرو های مختلفی با در نظر گرفتن کاربردی که دارد، فعالیت می کند. این دستگاه به طور معمول با موتور های الکتریکی، بنزینی و در برخی از موارد هیدرولیکی طراحی و تولید می شود.

دستگاه کرگیری بتن، با در نظر گرفتن جنس مته ها و همین طور جنس مصالحی که قصد مغزه گیری از آن ها را داریم، در زمان کار، اصطکاک و در نهایت گرمای قابل توجهی تولید می کند. این موارد باید با به کار گیری روش های مختلف در زمان استفاده از دستگاه مغزه گیر مهار شود.

دستگاه کرگیری بتن
معرفی دستگاه کرگیری بتن

در صورتی که گرمای نشات گرفته از اصطکاک الماس ها با مصالح به طور جدی مهار نشود، از عمر مته کم شده و به موتور مجرک نیز فشار وارد می شود.

در موارد مختلف مانند کرگیری بتن، به طور معمول برای مهار گرمای ناشی از اصطکاک این دستگاه، از آب استفاده می گردد. ضمن این که خنک سازی مته می تواند از ایجاد گرد و خاک جلوگیری کند. به طور معمول از دستگاه کرگیری بتن یا همان مغزه گیر، در جهت نمونه برداری و یا کاشت آرماتور و میلگرد و یا بولت در بتن سفت شده استفاده می شود.

روش کار و استفاده از دستگاه مغزه گیر بتن

پیش از آن که اقدام به استفاده از دستگاه کرگیری بتن کنید، حتما دفترچه راهنمای فارسی آن را به خوبی مطالعه کنید. در صورتی که مسائل ایمنی در رابطه با دستگاه مغزه گیر بتن را جدی نگیرید، امکان دارد که به عواقب خطرناکی منجر شود.

پین مته: حتما پین اتصال بین مته و دستگاه مغزه گیر بتن را به خوبی چک کند تا به درستی در جای خود قرار گرفته و یا اصطلاحا نشسته باشد.

بدنه مته: بررسی بدنه فولادی مته یکی از لازمه های کار با دستگاه مغزی گیر بتن می باشد. چرا که باید از هر گونه ترک عاری باشد. در صورتی که ترکی را در بدنه فولادی مته مشاهده کردید، از استفاده آن خودداری کنید، چرا که امکان دارد به یک شکست فاجعه بار ختم شود.

رنگ الماس ها: در زمان استفاده از الماس های مته به رنگ آن ها توجه کنید. چرا که تغییر رنگ در لبه های الماس های مته نشان دهنده داغ کردن آن بوده و مواد خنک کننده به اندازه کافی کارایی مناسب را نداشته اند. بیش از حد گرم شدن مته های دستگاه مغزه گیر می تواند منجر به از دست دادن تنهش هسته و یا افزایش احتمال نارسایی تیغه شود.

عرض الماس ها: توجه داشته باشید که باید عرض الماس های فولادی با یکدیگر برابر باشند تا از فرسایش آن ها جلوگیری شود.

جهت فلش: جهت فلش مته را مورد بررسی قرار دهید. باید با جهت چرخش شفت اصلی در یک جهت باشند. به طور معمول چرخش دستگاه خلاف جهت عقربه های ساعت می باشد.

دستگاه کرگیری بتن
نحوه استفاده و کار با دستگاه کرگیری بتن

سلامت الماس ها: الماس ها و یا لبه مته را به خوبی بررسی نمایید تا دچار ترک و یا شکستگی نباشد. در صورتی که در بخش های مختلف آن شکستگی مشاهده کردید، از کار با آن اجتناب کنید. چرا که فشار کار به قسمت های دیگر وارد شده و همین امر خطراتی را برای دستگاه و اپراتور به همراه خواهد داشت.

مواد خنک کننده: عامل های خنک کننده مته را تحت کنترل داشته باشید. باید جنس مواد خنک کننده با مصالحی که در حال مغزه گیری از آن ها هستید، هماهنگی لازم را داشته باشد تا به مته و یا مصالح آسیبی وارد نشود.

سرعت مجاز: سرعت گردش موتور با در نظر گرفتن نوع مته باید انتخاب شود. به طور معمول سرعت مجاز برای کار با مته بر روی آن حک شده است.

پس از این باید توجه داشته باشید که اپراتور باید نگهدارنده های پایه را به خوبی تحت کنترل داشته باشد. بر روی این پایه ها دستگاه کرگیری بتن مستقر شده است که باید از ایمنی کافی برخوردار باشد. اپراتور باید از لباس محافظ و تجهیزات ایمنی مناسب مانند عینک و دستکش استفاده نماید. برای تست جهت و درستی تمامی موارد گفته شده، اپراتور می تواند پیش از شروع کار بر روی سازه یتنی، مغزه گیری را در چوب و در ارتفاع کم مورد بررسی قرار دهد و سپس کار اصلی خود را با دستگاه کرگیری بتن آغاز نماید.

روش های زیر به کم شدن و کاهش گرد و غبار ناشی از کرگیری کمک خواهند نمود:

برشکاری و یا کرگیری با استفاده از آب

به کار گیری مته های الماس دار به جای مته های سخت کاری شده. چرا که کار با مته های الماس دار با سرعت کم تر و قدرت بیش تر توانایی انجام مغزه گیری را دارند.

از دستگاه های دارای سیستم اگزوز و یا همان تهیه استفاده نمایید.

در زمان کار علاوه بر پوشش شخصی اپراتور از ماسک های استاندارد استفاده شود.

دستگاه کرگیری بتن
روش هایی برای کم کردن غبار ناشی از استفاده دستگاه کرگیری بتن
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.