دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

کاشت آرماتور ریشه با چسب

سوراخ کاری و برش بتن پاسارگاد

کاشت آرماتور ریشه با چسب

۲۴ بازديد

کاشت آرماتور ریشه با چسب، زمانی انجام می پذیرد که‌ بخواهیم فونداسیون سازه بتنی را مستحکم تر کنیم. به طور معمولا کاشت یلگرد در فونداسیون به دلایل مختلفی انجام می شود. این کاشت بیش تر در ریشه ستون، ریشه دیوار برش و هم چنین برای تغییر مکان یا تغییر مشخصات فونداسیون‌ انجام می گیرد.

کاشت آرماتور در فونداسیون در واقع به عملیاتی گفته می شود که طی آن میلگرد در هر سایزی در بتن موجود که از قبل در محل اجرا شده است، جای گذاری می شود. همین طور می توان میلگرد های انتظار که قبل از بتن ریزی در محل کار گذاشته شده اند، از آن ها عملکرد سازه ای خواست.

کاشت آرماتور ریشه با چسب
توضیحاتی درباره کاشت آرماتور ریشه با چسب

کاشت آرماتور در ریشه و فونداسیون امروزه نزد مهندسان عمران بسیار محبوب است. هم چنین در صورتی که‌ اجرای صحیح و در نظر گرفتن تمامی مسائل مربوطه به آن در نظر گرفته شود، می تواند تا حد چشم گیری ظرفیت باربری مقطع بتنی را افزایش داد.

کاشت‌ آرماتور در فونداسیون‌ به چه دلایلی انجام می شود؟

از جمله دلایلی که می توان برای کاشت آرماتور ریشه آورد را برش بتن پاسارگاد در ادامه برای شما خواهد گفت:

  • رادیه کردن و یا یکپارچه کردن فونداسیون موجود
  • افزایش فونداسیون ‌به جهت بابری هر چه بهتر
  • اصلاح ابعادی فونداسیون ‌از یک و یا چند وجه
  • متصل کردن فونداسیون سازه ای جدید به فونداسیون موجود
  • اجرای ستون جدید بر روی فونداسیون موجود

هر یک از موارد نام برده شده در جهت کاشت آرماتور ریشه با چسب، نیاز دارند تا بار وارده به هر یک از آرماتور ها به صورت مجزا مشخص شود. به همین خاطر می توانید بر این اساس، چگونگی اعمال بار (برشی و یا کششی) بهترین روش کاشت آرماتور را مشخص نمود.

مزایای استفاده از کاشت آرماتور ریشه با چسب

با استفاده از روش کاشت‌ میلگرد در فونداسیون، سایر روش هایی که برای مقاوم سازی مورد استفاده قرار می گرفتند، کم رنگ شده اند. این روش مزایای مختلفی دارد که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت:

  • با استفاده از روش کاشت میلگرد در فونداسیون، می توان فونداسیون های منفرد به نواری و نواری را به گسترده تبدیل نمود.
  • ایجاد دیوار های جدید و گسترش ساختمان و سازه بتنی
  • تغییر در جداره های داخلی و خارجی فونداسیون
  • ثابت کردن تاسیسات مکانیکی در مجتمع های بزرگ تجاری
  • احداث دستک ها و تیر های کنسولی و توسعه آن ها
  • ایجاد جان پناه های یکپارچه با کاشت آرماتور در کف بام ها
  • تراز کردن طبقه‌ در سازه های ویلایی و همین طور ایجاد کنسول ها و ‌طره های بتنی جدید.
  • ایجاد تغییر باربری ساختمان‌ به طور مثال از مسکونی به تجاری. چرا که می توان با روش کاشت آرماتور، طبقات ساختمان را افزایش داد.
  • تقویت صفحه ستون ها
  • توسعه دادن دیوار های بتنی و یا نیمه ساخته شده.
کاشت آرماتور ریشه با چسب
مزایای استفاده از کاشت آرماتور ریشه با چسب

درباره کاشت آرماتور ریشه با چسب

برای کاشت میلگرد ریشه با چسب، باید محاسبات عمق کاشت میلگرد ستون بر اساس جدول طول مهاری کاشت آرماتور که معمولا در کاتالوگ شرکت سازنده چسب درج شده است، انجام پذیرد. لازم به ذکر است که کاشت آرماتور ریشه با چسب، در سازه های خاص، با باربری فوق سنگین، این گونه از محاسبات با استفاده از نرم افزار های مخصوص طراحی انجام می شود.

به طور معمول، اشتباه رایجی در بین مهندسان ناظر و محاسب در محاسبه طول مهاری کاشت آرماتور وجود دارد. به این معنی که بدون در نظر گرفتن جدول کاشت آرماتور، و با توجه به عمق فونداسیون برای محک کاری و بر عهده نگرفتن مسئولیت محاسباتی، معمولا بیش ترین عمق کاشت‌ میلگرد را اجرا می کنند.

به طور مثال در فونداسیون ۸۰ سانتی متری، عمق کاشت را بدون در نظر گرفتن سایز میلگرد ۷۰ سانتی متر می دهند. این مسئله علاوه بر این که ضرورتی ندارد، استاندارد های عمق کاشت میلگرد را به طور کلی نادیده می گیرد.

در صورت بالا بودن تعداد کاشت آرماتور ها، با در نظر گرفتن گرانی چسب کاشت آرماتور، هزینه سنگین و گزافی‌ بر عهده مالک و سازنده خواهد بود.

درباره چسب کاشت‌ میلگرد

چسب کاشت به طور عمده بر پایه رزین های پایه اپوکسی با درصد ‌اختلاط مشخص می باشد. این نوع چسب های بدون دخالت اپراتور و با کمک دستگاه تزریق چسب کاشت میلگرد مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور معمول، در جهت درگیری بهتر چسب با میلگرد، قبل از تزریق چسب کاشت و پس از سوراخکاری، سوراخ ایجاد شده توسط فشار باد و همین طور فرچه های دوار مخصوص تمیز می شوند. این کار برای تمیز شدن حفره ها به طوری که عاری از هر گونه گرد و غبار بشوند، انجام می گیرد.

در سیستم های تزریق چسب کاشت آرماتور، سوراخ ایجاد شده با چسب و رزین پر می شود. در زمان تزریق چسب، دو جز سازنده چسب که شامل چسب و رزین می باشد، به صورت خودکار، با یکدیگر ترکیب می شوند.

نوع چسب کاشت‌ آرماتور، بر اساس سیستم سوراخکاری، موقعیت نصب، میزان بار مورد انتظار از میلگرد کاشته شده، شرایط آب و هوایی منطقه و… توسط متخصص با تجربه و ماهر در این زمینه، انتخاب می شود. شما می توانید در این زمینه با مشاورین برش بتن پارسارگاد مشورت نمایید.

کاشت آرماتور ریشه با چسب
مشخصات چسب مورد استفاده در کاشت آرماتور ریشه با چسب
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.